Pages

Saturday, December 28, 2019

ඔබේ බ්ලොග් අඩවිය සඳහා  ඡායාරූප කතාවක් නිර්මාණය කිරීම- දළ විශ්ලේෂණයක්
බ්ලොග් අවකාශයේ පොදු වැලැක්වීමක් තිබේ, “සෑම පෝස්ට් එකකම අවධානය යොමු කර පාඨකයා ඔබේ රචනාවට ඇද ගන්නා රූපයක් තිබිය යුතුය.” මෙය නිසැකවම වලංගු කරුණක් වුවද, අපි එම අදහස එහි හිස මතට හරවා ගත්තොත් කුමක් කළ යුතුද? අපි පෝස්ට් එකක් මුළුමනින්ම පින්තූර වටා පදනම් කරගෙන එම රූප පුළුල් කිරීමට පිටපත එකට ඇද ගන්නේ නම් කුමක් කළ යුතුද? එය මොන වගේද? යමෙක් එය ඉටු කරන්නේ කෙසේද? ඊට ඇතුළත් විය යුතු පියවර මොනවාද? ඔබේ බ්ලොග් අඩවිය සඳහා ඡායාරූප කතාවක් නිර්මාණය කරන්නේ කෙසේද? ඒවා මෙම ලිපිය සමඟ ගැටෙන ප්‍රශ්න කිහිපයකි. සංස්කාරකවරුන්ගේ සටහන - මෙම ලිපිය මෙම මාතෘකාව පිළිබඳ ඉහළ මට්ටමේ සාකච්ඡාවක් වනු ඇත, මෙහි පින්තූර බ්ලොගර් හි අනාගත ලිපි පහත ඉදිරිපත් කර ඇති එක් එක් සංකල්ප පිළිබඳව වඩාත් ගැඹුරට යයි. ආරම්භ කිරීම සඳහා, “ඡායාරූප සටහනක්” නිෂ්පාදනය කිරීම පෙළ පදනම් කරගත් තනතුරකට පහසු විකල්පයක් වනු ඇතැයි යන ඕනෑම මතයක් බැහැර කිරීමට මට ඉඩ දෙන්න. එය නිවැරදිව කිරීමට නම්, මම මෙහි යෝජනා කරන දෙය ඇත්ත වශයෙන්ම “එපික්” ලිපියක් ලිවීමට වාඩි වී සිටිනවාට වඩා සංකීර්ණ හා කාලය ගතවනු ඇතැයි මම විශ්වාස කරමි. ඉතින් ඇයි කරදර? එය වටහා ගැනීම සඳහා, ඔබ නිශ්චල ඡායාරූපයේ පූර්ණ බලය ගැන සිතා බැලිය යුතුය. ඔබ සිතන්නේ පුවත්පත් ලිපියක්, පෙළ පොතක, චිත්‍රපටයක පැහැදිලි කිරීමක් හෝ ටයිම්ස් චතුරශ්‍රයේ හෙදියක් සිපගන්නා නැවියෙකුගේ රූපය ඔබේ ඔළුවට එනවාද? නිශ්චල ඡායාරූපයකට වඩා අදහසක් සාරාංශ කිරීමට වඩා සංක්ෂිප්ත ක්‍රමයක් නොමැත. ඔබ ඡායාරූප මාලාවක් එකට එකතු කරන විට, සැබවින්ම ගවේෂණය කිරීමට සහ අදහස් කිරීමට සහ ඔබේ ආඛ්‍යානයට නරඹන්නා ඇද ගැනීමට ඔබට අවස්ථාව තිබේ. හිස් තැන් පිරවීම සඳහා ඔබට සීමිත පිටපත් ප්‍රමාණයක් භාවිතා කළ හැකි අතර ඔබට බලගතු ඡායාරූප කතාවක් ඇත. ෆොටෝ ජර්නල්වාදයේ ස්වර්ණමය යුගයේ දී ලයිෆ් සඟරාවේ පළ වූ දෙයක් මෙන්.නවීන තාක්‍ෂණයේ රාමුව තුළ ඡායාරූප කතාවේ සුන්දරත්වය නම් එය ප්‍රතිනිෂ්පාදනය කිරීමට පිරිවැයක් නොමැති වීමයි. ඔබට අවශ්‍ය පරිදි අසීමිත පිටු ගණනක් ඇති අතර ඔබට අවශ්‍ය ඕනෑම රූප ගණනක් ධාවනය කළ හැකිය. එසේම, වර්තමාන තාක්‍ෂණය සමඟ, සෑම දිනකම සෑම මිනිත්තුවක්ම පාහේ ඔබ සමඟ කැමරාවක් ඇති අතර, ඔබට අවශ්‍ය පරිදි දීර් story කාලයක් පුරා ඔබේ කතාව පටිගත කිරීමට ඔබට එම කැමරාව භාවිතා කළ හැකිය. එමනිසා උපක්‍රමය ඔබේ කතාව වචන වලට වඩා ඡායාරූප වලින් කියන්නේ කෙසේදැයි සොයා ගනී, නැතහොත් වඩාත් උචිත ලෙස, ඔබේ කතන්දර වලින් හොඳම දේ ඡායාරූප මගින් පැවසිය හැකිද යන්න තීරණය කරයි.


සාමුහික අදහස් තුළින් ඡායාරූප කතාවක් ගෙතීම

සංකල්පය - ඔබගේ වර්තමාන වටපිටාවේ වඩාත්ම දෘශ්‍යමය කතාව කුමක්ද? ඔබ ඉදිරිපත් කිරීමට උත්සාහ කරන පණිවිඩය කුමක්ද? ඔබ ආහාර බ්ලොග්කරුවෙක්ද? සමහර විට ඔබේ මේසයට ආහාර ලැබෙන්නේ කෙසේද යන්න පිළිබඳ දිගු කාලීන කතාවක් - සිටුවීම, අස්වැන්න නෙළීම, අස්වැන්න නෙළීම, ප්‍රවාහනය (පළමුව වෙළඳපොළට ගෙදරට), සකස් කිරීම සහ අවසානයේ මේසය වෙත. තනි ඡායාරූපයක් සමඟ පෙළ හරහා පැවසූ සමාන කතාවකට වඩා එම ඡායාරූප කථාව “වෛරස්” වීමට බොහෝ දුරට ඉඩ ඇතැයි ඔබ සිතන්නේ නැද්ද? ඡායාරූප සංකල්පයක් නිර්මාණය කිරීමේ ක්‍රියාවලියට ඔබේ සංකල්පය පූර්ව නිර්වචනය කිරීම ඉතා වැදගත් වේ. කාලයාගේ ඇවෑමෙන් විෂය පථය හා දිශාව රිංගා ගත හැකි නමුත්, එම ආරම්භක දිශාව නොමැතිව ඔබ හුදෙක් සංයුක්ත කාර්ය මණ්ඩලයකට වඩා අහඹු වෙඩි එකතුවක් එකතු කිරීම ගැන කතා කරයි.විෂය පථය - ඔබේ කතාව සංකල්පනය කිරීමේ කොටසක් ව්‍යාපෘතියේ විෂය පථය සහ අවශ්‍ය රූප ගණන තීරණය කරනු ඇත. හොඳ ඡායාරූප පහක් එම කාර්යය ඉටු කරයිද? ඇත්ත වශයෙන්ම කතාව පැවසීමට දහයක් ගත වේද? ඔබේ පාඨකයා සම්පුර්ණයෙන්ම සම්බන්ධ කර ගැනීමට සහ ඔබේ අදහස වටහා ගැනීමට 15 හෝ 20 අවශ්‍ය වනු ඇත. තවත් සෑම විටම වඩා හොඳ නොවන බව මතක තබා ගන්න, සමහර විට තවත් බොහෝ දේ වැඩි වේ.කාර්ය ප්‍රවාහය නිරූපණය කිරීම - ඔබේ කතාව සැලසුම් කිරීමේදී තවත් වැදගත් සාධකයක් වන්නේ ස්ථාවර රූප සහතික කරන කාර්ය ප්‍රවාහයක් ස්ථාපිත කිරීමයි. සාමාන්‍යයෙන් ඔබට වර්ණය සහ කළු සහ සුදු අතර හෝ කැමරා ආකෘති අතර පෙරළීමට අවශ්‍ය නොවේ. ඔබ ඔබගේ අයිෆෝන් සමඟ වෙඩි තබන්නේ නම්, එය බොහෝ විට තනි ඇප් එකක් සහ පෙරහන් ක්‍රමයක් සමඟ හොඳම වේ. ප්‍රමිතිගත ක්‍රියාවලියකට ඇලී සිටීම ඔබගේ ඡායාරූප විවිධ වර්ගවල විෂයයන්ගෙන් සමන්විත වුවද, කාර්ය සාධනයක් ගොඩනංවනු ඇත.පූර්ව නිශ්පාදනය - ඡායාරූප කතාවක් නිෂ්පාදනය කිරීමේදී ඇති වන දුෂ්කරතාවයෙන් හොඳ කොටසක් ඔබ කවදා හෝ කැමරාවක් තෝරා ගැනීමට පෙර පැමිණේ. ඔබ වෙඩි තබන ස්ථාන හෝ තත්වයන් තීරණය කිරීමට සහ ඔබේ කාල රේඛාව හඳුනා ගැනීමට ඔබට අවශ්‍ය වනු ඇත. ඔබ “සැකසුම්” වෙඩි නිපදවන්නේ නම්, ඔබට ආකෘති සහ මුක්කු සොයා ගැනීමට අවශ්‍ය වනු ඇත. ව්‍යාපෘතියේ පූර්ව නිෂ්පාදන අවධියේදී සලකා බැලිය යුතු බොහෝ දේ ඇත, නමුත් මෙහි ගත කරන සෑම මිනිත්තුවක්ම රූගත කිරීම් ආරම්භ වූ වහාම ගෙවනු ඇත.

ඡායාරූප 
ක්‍රියාත්මක කිරීම

ක්ලික් කරන්න, ක්ලික් කරන්න,  තවත්  ක්ලික් කරන්න. ඔබ ඔබේ ව්‍යාපෘතියේ ක්‍රියාත්මක කිරීමේ අදියර කරා ගමන් කරන විට, ඔබේ අවශ්‍යතා සපුරාලීම සඳහා ප්‍රමාණවත් ඡායාරූප රූගත කිරීමට වග බලා ගන්න. විවිධ කෝණ සහ විවිධ ප්‍රවේශයන් ගැන සිතන්න. ඔබ පහත් කෝණයකින් ඡායාරූප ගත කිරීමෙන් හෝ සවිස්තරාත්මකව සමීපව පැමිණියේ නම් කුමක් කළ යුතුද? සමහර විට ඔබට ඔබේ රූපයට සන්දර්භය එක් කිරීමට උත්සහ විය හැකි අතර සිරස් සහ තිරස් යන දෙකටම ඡායාරූප ගත කිරීට සැමවිටම මතක තබා ගන්න. 

ඔබ ඔබේ කතාව තැබීමට පටන් ගන්නා විට වඩා හොඳ පෙනුමක් ලැබෙනු ඇතැයි ඔබ කිසි විටෙකත් නොදනී.ගැඹුරු කතාවක් සඳහා, ඔබට අවශ්‍ය දේ ලැබෙන තෙක් ආපසු යාමට ඔබට අවශ්‍ය වනු ඇත. දිගු කාලීන ව්‍යාපෘති සඳහා, අවස්ථා කිහිපයකදී ඔබේ ස්ථානයට ආපසු යාම ගැන සලකා බලන්න. ඔබ දෙවන හෝ තුන්වන වතාවට ආපසු පැමිණෙන විට දේවල් ටිකක් වෙනස් ලෙස දකිනු ඇත. ටිකක් ගැඹුරට හාරා බැලීමටත් අවශ්‍ය ඉදිරිදර්ශනය ඔබට ලැබෙනු ඇත.ඔබ ඡායාරූප ගත කරන විට, විස්තරාත්මක සටහන් තබා ගන්න එවිට ඔබේ පිටපත ලිවීමේදී නැවත යොමු කිරීමට යමක් තිබේ. ඔබ ඔබේ ව්‍යාපෘතියටඡායාරූප ගත කරන විට ඔබ නව අදහස් ලබාගෙන නව සම්බන්ධතා ඇති කර ගනු ඇත. මෙම අදහස් සහ සම්බන්ධතා ඔබගේ ඡායාරූප සමඟ එන පිටපතෙහි පදනම වනු ඇත. ඔබ ඉදිරියට යන විට ඔබේ ව්‍යාපෘතියේ විෂය පථය හෝ දිශාව වෙනස් වන්නේ නම් එය වැදගත් නොවේ, අවසානයේදී සියල්ල පැහැදිලි හා සංක්ෂිප්ත පිටපතක් සමඟ ගැටගැසීමට ඔබට හැකි තාක් කල්.

පසු නිෂ්පාදනය

ඔබට ප්‍රමාණවත් වැඩ කොටසක් ඇති බව ඔබට හැඟුණු පසු, ඔබේ හොඳම ඡායාරූප  සංස්කරණය කිරීමට කාලයයි. පැහැදිලිවම නරක ඡායාරූප නැතිවීමෙන් ආරම්භ කරන්න - දුර්වල නිරාවරණ, අවධානය යොමු නොකිරීම, බ්ලින්ක්ස් ආදිය. ඊළඟට ඔබ කැමති නැති සහ භාවිතා කිරීමට අකමැති ඕනෑම ඡායාරූප ඉවත් කරන්න. අවසාන වශයෙන් අතිශයින්ම සමාන ඕනෑම ඡායාරූප දෙස සමීපව බලා ඔබ වඩාත්ම කැමති දෙය තෝරන්න. මෙම සියලු පියවරයන් පසු කිරීමෙන් පසුව පවා, සංස්කරණය කිරීමේ වෙහෙස මහන්සි වී ඇත. මෙම තෝරාගත් කණ්ඩායමෙන්, ඔබ දැන් කියන්නට උත්සාහ කරන කතාව වඩාත් හොඳින් සන්නිවේදනය කරන ඡායාරූප තෝරා ගත යුතුය. ඡායාරූප ශිල්පියෙකුට මෙම වැදගත් සංස්කරණ සිදු කිරීම බොහෝ විට අතිශයින් දුෂ්කර වන්නේ ඒවා රූප සමඟ එතරම් සම්බන්ධ වී ඇති නිසාය, එබැවින් දැන් සමහර ශක්තිමත් කිරීම් සඳහා ඇමතීමට කාලය විය හැකිය. විශ්වාසදායක මිතුරෙකුට හෝ උපදේශකයෙකුට ඡායාරූප දෙස බලා ඔබේ අදහස සන්නිවේදනය කරන්නේද යන්න සහ පින්තූර සම්පූර්ණ පැකේජයක් ලෙස ක්‍රියා කරන්නේ නම් ඔබට පැවසිය හැකිය. ඔවුන් සම්බන්ධතා ඇති කර ඔබ මීට පෙර දැක නැති තොරතුරු පෙන්වා දෙනු ඇත. අමතර ඇස් කට්ටලයක් සංස්කරණ ක්‍රියාවලියට පමණක් උපකාරී වේ, නමුත් අවසාන තීරණ ඔබ පමණක් බව මතක තබා ගන්න. සියලු ප්‍රතිපෝෂණ සහ විවේචනාත්මක විවේචන ලබා ගන්න, නමුත් එය ඔබේම සිතුවිලි තුළින් පෙරහන් කර ඔබේ කතාව පවසන අවසාන සංස්කරණයක් හා අනුපිළිවෙලක් ඉදිරිපත් කරන්න.ඔබ ඔබේ සංස්කරණ තීරණ ගෙන තෝරාගත් කිහිප දෙනෙකුට ඔබේ පින්තූර පටු කළ පසු, ස්ථාවර පෙනුමක් සඳහා රූප සැකසීමට කාලයයි. ව්‍යාපෘතියේ සංකල්පීය අවධියේදී ඔබ රූප සමඟ සාක්ෂාත් කර ගැනීමට උත්සාහ කරන පෙනුම පිළිබඳව යම් තීරණ ගැනීමට පැමිණි බව මතක තබා ගන්න. එම පෙනුම ලබා ගැනීම සඳහා රූප සැකසීමට කාලයයි. පළමුව, ඔබේ “වීරයා” රූපය, කතාවට වඩාත්ම තීරණාත්මක වන රූපය සොයාගෙන එය ඔබේ අභිමතය පරිදි සකසන්න. ඔබගේ ඉතිරි ඡායාරූප හරහා යන විට අවසාන සැකසූ රූපය පහසුවෙන් තබා ගන්න. ඔබේ වීරයාගේ ඡායාරූප අගය කිරීමට ඔබ ඒවා ක්‍රියාවට නංවන්නේ නම්, ඔබේ කතාව ස්ථාවර පෙනුමක් සහ හැඟීමක් පවත්වා ගනී.ඔබගේ සියලු ඡායාරූප සැකසූ පසු සහ ඒවායේ හොඳම පෙනුම බැලූ පසු, ඔබගේ ඡායාරූප කතාව ගොඩනගා ගැනීමට කාලයයි. ඡායාරූපවල වැදගත්කම අවධාරණය කරන අයුරින් කතාව පිටපත් කිරීමට ඔබට අවශ්‍ය වනු ඇත. ඔවුන් වටා විශාල ඡායාරූප සහ සුදු ඉඩ ප්‍රමාණයක් භාවිතා කිරීම ගැන සිතන්න. ඡායාරූප යුක්තිය ඉටු කිරීම සඳහා, ඔබේ කතාව ඊබුක් හෝ පීඩීඑෆ් ආකාරයෙන් ප්‍රකාශයට පත් කළ යුතු බව ඔබට පෙනී යා හැකිය. නමුත් එය කමක් නැත, එම විශේෂිත අන්තර්ගතයන් බොහෝ සමාජ මාධ්‍ය අවධානය යොමු කරන අතර වෙබ් පිටුවක සරල වචන වලට වඩා බොහෝ සෙයින් වටී.


ලිඛිත අන්තර්ගතය
ඔබ ඔබේ ඡායාරූප කථාව ඔබේ වෙබ් අඩවියේ කෙලින්ම ප්‍රකාශයට පත් කරන්නේ නම්, ඔබේ පින්තූර නිසි ලෙස විවරණය කිරීම සැබවින්ම වැදගත් වේ. ඔවුන්ට විස්තරාත්මක ගොනු නාම, මාතෘකාව සහ alt පෙළ, ශීර්ෂ පාඨ සහ විස්තර අවශ්‍ය වේ. මෙය පිරවීම දැකීමට ගූගල් කැමති ඉතා වටිනා අන්තර්ගත දේපල වෙළඳාම් රාශියකි. සෙවුම් යන්ත්‍රවලට පින්තූර “දැකීමට” නොහැකි නිසා, 
ඡායාරූපය නිරූපණය කරන්නේ කුමක්ද යන්න තීරණය කිරීම සඳහා ඔවුන් මෙම ක්ෂේත්‍ර මත රඳා සිටිති. මෙම ක්ෂේත්‍ර ජනගහනයකින් තොර නම්, ඔබගේ තනතුර ශ්‍රේණිගත කිරීමට උපකාරී වන වටිනා SEO තොරතුරු ඔබ ගූගල් වෙත අහිමි කරයි.දැන් ඔබ ඔබගේ ඡායාරූප සකස් කර ඇති අතර එය සිරස්තලයට නංවා ඇති අතර ඔබට ඔබගේ පෝස්ට් එක හරහා ආපසු ගොස් ඕනෑම විස්තරයක් පුරවා පෙළ භාවිතා කර රූපයේ සිට රූපයට වෙන් කළ යුතුය. පිටපත දිගු විය යුතු නැත (ගූගල් වෙත මෙම ලිපිය බැරෑරුම් ලෙස ගැනීමට ඔබට ප්‍රමාණවත් පිටපතක් අවශ්‍යය), නමුත් එය සම්පූර්ණ කතාවම උකහා ගෙන ඇති බවට හැඟීමක් පාඨකයා අතහැර දැමිය යුතුය. ඔවුන්ගේ ප්‍රශ්නවලට පිළිතුරු දීමට වග බලා ගන්න සහ ඊළඟට ගත යුතු ක්‍රියාමාර්ගය ඔවුන්ට දන්වන්න.

නිගමනය
ගැටළු ඉදිරිපත් කිරීමට සහ “දැවැන්ත ක්‍රියාමාර්ගයක්” ආරම්භ කිරීමට ඡායාරූප කථා විශිෂ්ටයි. ලෝකයේ ගැටලු විසඳීම සඳහා ක්‍රියා කරන රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන (රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන) අතර ඒවා එතරම් ජනප්‍රිය වී ඇත්තේ මේ නිසා ය. ඔබේ ව්‍යාපාරය හෝ හේතුව වෙනුවෙන් වැඩ කිරීම සඳහා රාජ්‍ය නොවන සංවිධානවල දැවැන්ත ක්‍රියාවලිය පරිමාණය කරන්නේ කෙසේද? ඔබේ ප්‍රේක්ෂකයින් සොලවා ඔවුන් සමඟ කතාබහට ලක්වන ඡායාරූප කතාවක් සඳහා ඔබට යම් අදහසක් තිබේද? ඔබේ රූගත කිරීම් සැලසුම් කිරීම සහ ඡායාරූප කිහිපයක් ආරම්භ කිරීම,  ප්‍රතිඵල වලින් ඔබ කලබල වනු ඇතැයි මම සිතමි.නැවතත්, මෙම ලිපිය ඔබගේ බ්ලොග් අඩවිය සඳහා ඡායාරූප කතාවක් නිර්මාණය කිරීම සඳහා වන පියවර දෙස ඉතා ඉහළ මට්ටමක බැලීමකි, ඉදිරි ලිපිවල මෙම එක් එක් විෂයයන් පිළිබඳව මම වඩාත් ගැඹුරට යන්නෙමි. ඒ නිසා සුහදව සිටින්න, 




MJMP Prasanjaya
SC/MAMM/2018/2019/22
             
             -පසු සටහන-
(සාමාන්‍යයෙන් බ්ලොග් සටහනක් හෝ ලේඛනයක් කෙටි ස්භාවයක් ගත්තද මෙමෙ ලියවිල්ල තරමක් දීර්ග ලියවිල්ලකි. මන්දයත් මෙම ලියවිල්ලේ ඇති වැදගත්කම සලකා සම්පූර්ණම පරිවරිථනය බ්ලෙගේ ගත කිරීම සුදුසු යැයි සිතුණි. 
ThomasLeuthard රචිත මෙම ලේඛණයේ සිංහල පරිවරිථනය  මෙලෙස සටහන කර තබමු)

0 comments:

Post a Comment